Historie letiště v Pardubicích

Československé letectvo bylo na válečné počty rozvinuto již při první mobilizaci 21. 5. 1938. Po celé léto zůstalo na tomto stavu a velmi intenzivně provádělo operační výcvik i hlídkové lety na ochranu státních hranic. Průvodním jevem této aktivity bylo, že útvary letectva velmi rychle měnily svá letiště. Většina polních letek tak na jednom letišti mobilizaci začínala a na druhém se zdržovala v jejím průběhu. Demobilizace na podzim 1938 ji pak opět zavedla na jinou základnu. Po důkladném prostudování dostupné literatury se mi podařilo upřesnit, jak se události léta a podzimu 1938 dotkly v Pardubicích umístěných jednotek:

Stíhací letouny pardubické perutě číslo III od 4. stíhacího leteckého pluku se z větší části přesunuly na připravenou plochu u Přelouče. Jednalo se o letky č. 46 (velitel kpt. R. Orel), a č. 48 (kpt. Bílek). Obě měly po deseti Aviích B-534. Zbylé dvě pardubické letky byly v období mobilizace přesunuty na Slovensko, aby zajišťovaly ochranu zbrojních závodů v okolí Trenčína před nálety. Později se k nim připojily i obě letky z Přelouče, převelené na jižní Slovensko s úkolem střežit státní hranici, často narušovanou přelety maďarských letadel.*

*John, Miloslav: Československé letectvo v roce 1938,

Baroko + Fox, Beroun 1996, str. 291 a 292.

(tabulka 17/1, stíhací letky v září 1938).

Tisková oprava:

Na str. 223 Zpráv KPP, roč. 1999 uprostřed je chybně uveden typ letounu (Bf-190G),

správně má být Bf-109G.

Autor Pavel Petr

Přejít nahoru