Jaroslav MUZIKA – generálmajor letectva v.v.

Jaroslav Muzika se narodil 11. dubna 1915 v Čimelicích. Po studiu na gymnáziu v Písku vstoupil dobrovolně do armády v roce 1935 a sloužil u dragounů. V jeho vojenském životě se několikráte ocitly i Pardubice. Sloužil v Záložní důstojnické škole a po absolvování byl odvelen až do Mukačeva k 10. dragounskému pluku. V roce 1936 byl přijat do Vojenské akademie v Hranicích a po absolvování a přeřazení k letectvu počal s pilotním výcvikem v Prostějově. V pohnutém podzimu roku 1938 sloužil u 3. leteckého pluku ve Spišské Nové Vsi. Po okupaci v březnu 1939 byl z vojenské služby propuštěn. Až 22. února 1940 se mu podařilo překročit hranice protektorátu s dalšími důstojníky mjr. J. Zahrádkou, kpt. L. Svátkem a škpt. J. Šustrem 1). Jak to tehdy bývalo, Maďaři je zadrželi, byli tam vězněni, ale J. Muzikovi se podařilo uprchnout a dostal se do Jugoslávie. V Bělehradě musel vstoupit do Cizinecké legie, aby se dostal k čs. jednotkám ve Francii. Do Francie přišel až v době války a zmatků a už 7. července 1940 se skupinou vojáků se lodí přes Gibraltar dostal do Anglie. Na hurikánech u britské 501. SQ působil od 12. dubna 1941. Už 20. května 1941 byl přeložen k nově se tvořící čs. 313. SQ a u ní létal na spitfirech. V červenci 1943 byl poslán na odpočinek a stal se učitelem létání. Posléze prošel řadou funkcí a kurzů, mj. byl i na Inspektorátu čs. letectva v Londýně i na ministerstvu letectví.

Také absolvoval letecké výcviky v USA, takže do vlasti se vrátil až v říjnu 1945.

Za války obdržel řadu vyznamenání a medailí, např. Čs. válečný kříž dokonce 4x. Od října  1945 byl přidělen jako podplukovník letectva do Letecké vojenské akademie v Hradci Králové a její odbočky v Pardubicích. Podruhé se jeho životní pouť proťala s naším městem. Ale už v roce 1947 začal pociťovat, že další jeho působení nebude jednoduché, byl na něj činěn nátlak. Tak se stalo, že i on opět skončil s armádou. Naštěstí v Pardubicích sloužil jeho kolaga škpt. J. Nýč, kterého likvidační komise pro nepostradatelnost ponechala na místě. Dne 22. dubna 1949 škpt. J. Nýč regulérně nastartoval dvoumotorového Siebela k zalétávacímu letu 2). Ale místo v Pardubicích přistál na malém letišti u Náchoda, kde naložil pplk. J. Muziku, jeho dva kamarády letce i s manželkami a čtyři malé děti. Škpt. Nýč nastartoval a místo v Pardubicích přistál v pořádku až v Manstonu v Anglii 3). Nepoškozený letoun Siebe posléze Britové v pořádku předali do ČSR.

V Anglii byl J. Muzika přijat do RAF 4) a sloužil tam do roku 1968, kdy přešel k civilní British Airway. Až v 65 letech 11. dubna 1980 skončil. Za zmínku jistě stojí, že ani jeden z důstojníků, s nimiž dvakrát odcházel do ciziny, se nedožil návratu do vlasti.

Jaroslav Muzika za své zásluhy v letectvu dokonce 30. 7. 1953 byl vyznamenán přímo anglickou královnou v Buckinghamském paláci.

Závěrečná léta života tohoto letce však byla obtížná. Trpěl oční chorobou, zemřela mu manželka a život provázela zklamání a ztráta elánu. J. Muzika zemřel v Anglii dne 27. ledna 2001.

Čest jeho památce!       

Poznámky:

1) Štábní kapitán Jaroslav Šustr působil po okupaci v Pardubicích jako obchodní zástupce firmy s oleji a bydlel ve Sladkovského ulici. Ve Zprávách o něm byla nedávno práce.

2) C – 3 Siebel Si 204: Okupanti tyto letouny vyráběli u nás už od roku 1943 a sloužily jako výcvikové a dopravní stroje. Po válce se ve výrobě pokračovalo a sloužily jak vojákům (jako C – 3) i k civilním účelům (jako C – 103). Po roce 1950 byly rušeny a dostávaly se k aeroklubům, kde sloužily až do roku 1960. Byl to dvoumotorový samonosný dolnoplošník pro dvoučlennou posádku a 7 cestujících a max. rychlostí 350 km/hod. a s doletem 900 km.

3) Manston (u Ramsgatu) ve východní Anglii je letecká základna . Byla základnou čs. squadron 310, 312, 313 od 27. 2. 1945 do 8. 5. 1945.

4)       RAF – Royal Air Force: britské vojenské letectvo.

Autor: Dr. MIroslav Vostatek

Přejít nahoru