V roce 1924 byl založen zpěvácký spolek ?Pardubické pěvecké okteto?, jehož dirigentem od počátku byl odborný učitel Jan Koller. Pardubické pěvecké okteto (PPO) se věnovalo výhradně mužskému zpěvu sborovému. Bylo to pružné těleso, jež se osvědčilo při každé příležitosti. Vzhledem k tomu, že mělo možnost rychlého nacvičování, bylo vždy pohotově, kde bylo v Pardubicích i jinde třeba. Jeho zásluhou byly uváděny na program cenné sbory autorů moderních i mladších jako Kálíka, Axmanna, Jeremiáše, Aima, Křičky, Spilky, Janáčka, Nováka, Suka, dr. Plavce aj. V době oslav tvůrce národní hymny (r. 1934) oslavil PPO v Osicích koncertem (provedena mše in C. Dominika Škroupa) a zpěvem v přírodě ? před Škroupovým rodným domem 100 let české hymny.
V roce 1932 počalo okteto pravidelně konat spolkové koncerty pod patronátem Čsl. Červeného kříže v rámci mírových oslav. Pro své zásluhy bylo okteto jmenováno čestným členem Ligy jugoslávské, odboru pardubického.
V roce 1938 zpívalo PPO 24 českých a slovenských písní pro národní školy v Pardubicích, Holicích, Opatovicích, Přelouči, Kladrubech, Bohdanči a Dolní Rovni.
Členem Okteta byl též vynikající člen opery Národního divadla, tenorista Vladimír Tomš (působil také v pěveckém souboru SUK) a ředitel Josef Beran (pardubický hudební skladatel).
Za dobu svého trvání zpívalo Okteto pětkrát v pražském rozhlase a téměř každoročně uspořádalo koncert v městském divadle. Na podnět Okteta byl jmenován Mistr J. B. Foerster, prezident Akademie věd a umění, čestným občanem města Pardubic.
25. května 1940 věnoval Mistr J. B. Foerster Oktetu sbor „ Večer“. Okteto soustředilo v rukopisech skladby místních hudebních skladatelů a rodáků, jako F. Procházky, Urbance, Macana, Konvalinky, Berana, Waltra, Císaře, Krejzy a také Karla Moora, která s velkým úspěchem také provozovalo.
V rámci českého hudebního máje a 500 let města Pardubic byl uspořádán „Večer pardubických autorů“.
Za sedmnáct let trvání nacvičil dirigent odborný učitel Jan Koller se souborem 1816 sborů (t. j. průměrně ročně až 113 sborů) zpívaných při 315 různých příležitostech, z nichž bylo 84 celovečerních koncertů.
Autor: Miroslav Hanuš