Historie pardubického letiště, umístěného v katastru Popkovic, se začala odvíjet v roce 1930, kdy byly vykoupeny pozemky a zahájeny přípravné práce. Koncem září 1932 bylo letiště schváleno komisí Ministerstva veřejných prací. Modernizace letiště pokračovala a v roce 1937 byl postaven moderní hangár, dílny, garáže, klubovny a kanceláře.
Další osud pardubického letiště po skončení 2. světové války byl rozhodnut v roce 1950, kdy skončilo civilní využití letiště, jež se stalo výlučně vojenským. V roce 1954 byla dána do provozu 2500 m dlouhá betonová vzletová a přistávací dráha. Období, kdy letiště bylo využíváno pouze pro vojenský provoz trvalo až do roku 1995, tedy dlouhých 45 let.
Po událostech roku 1989, které v naší republice přinesly i změny v armádě, bylo možno opět oživit myšlenky využít pardubické letiště i pro civilní leteckou dopravu. V průběhu roku 1992 se pro tento projekt připravoval vznik právního subjektu, který by celý záměr uvedl v život. A tak 29. 1. 1993 vzniká akciová společnost East Bohemian Airport (EBA). Trvalo však ještě celé dva roky, než byla ukončena řada jednání s ministrem obrany, dopravy, vnitra, financí a životního prostředí, orgány státní správy a samosprávy, zpracována řada studií o využitelnosti letiště pro region, jeho vlivu na životní prostředí apod.
Veškeré úsilí bylo korunováno 25. května 1995, kdy bylo letiště slavnostně otevřeno i pro civilní využití v rámci tzv. smíšeného vojenského a civilního provozu. Letišti Pardubice byl zároveň udělen statut mezinárodního veřejného letiště a EBA a.s. se stala provozovatelem civilní části zodpovědným za zajištění provozu civilních letadel a poskytování služeb jejich provozovatelům. To jest za obchodní odbavování cestujících, zboží, technické odbavení letadel, jejich plnění leteckými pohonnými hmotami a ve spolupráci s Řízením letového provozu ČR s.p. i na řízení pohybu letadel po letištních plochách.
Civilní provoz tedy letos slaví 5. výročí a pomáhá celému východočeskému regionu i navazujícím oblastem v jeho rozvoji, a to nejen v oblasti průmyslu a obchodu a při podpoře cestovního ruchu, ale i v oblasti zajištění sportovních a kulturních akcí. Letiště je využíváno pro obchodní lety podnikatelů zahraničních i tuzemských, pro charterové lety cestovních kanceláří a vzhledem k jeho poloze uprostřed České republiky i pro leteckou nákladní (cargo) dopravu.
Letiště je svými parametry a technickým vybavením způsobilé i pro velkokapacitní letadla typu TU-154, Boeing 727, 737, Airbus A310, IL-76,
C-130 Hercules a další typy letadel jak pro nákladní, tak pro osobní dopravu.
Existence mezinárodního letiště je i výhodou pro záměry budoucích investorů, hodlajících investovat ve východočeském regionu a obzvláště pak pro zájemce o Free Zone Pardubice – svobodné celní pásmo ve St. Čívicích a pro budoucí Přístav Pardubice. Letiště je zařazeno mezi pět páteřních letišť ČR do Evropského navigačního systému. Bude jistě důležitým článkem v rámci vznikajícího Dopravně logistického centra.
Za dobu svého provozu bylo odbaveno téměř 2000 letadel, 22000 cestujích a 700 tun nákladu. Letadla vypravená z pardubického letiště směřovala nejen skoro do všech evropských států, ale i do Afriky a Asie.
Významným mezníkem se stal i tento rok, kdy majoritním vlastníkem EBA a.s. se stalo Město Pardubice. Tento krok byl důležitým signálem zájmu města a podpory významu letiště po stránce politické i ekonomické jak vůči orgánům státní správy, tak i signálem pro investory tuzemské a hlavně zahraniční v tomto regionu.
Plány s rozvojem letiště směřující především ke zvýšení komfortu pro cestující jsou již připraveny. Jde o výstavbu nového odbavovacího terminálu a provozních objektů. Věříme, že až bude civilní provoz hodnotit 10 let svého působení na pardubickém letišti, budou nynější záměry již skutečností.
Autor: ing. Vít Vavřina