Z maturitní fotografie se na nás usmívá pardubická rodačka a členka našeho KPP, sólistka opery Státního divadla v Ostravě, která se vždy hrdě hlásí k našemu městu. Velmi si vážíme přízně táto nevšední umělkyně a pokusíme se nahlédnout do jejího života, aby se naši Čtenáři dozvěděli něco z její zářivé životní dráhy, kterou jako vynikající umělkyně kráčela.
1) Paní Radmilo, v kolika letech jste se rozhodla pro pěveckou dráhu?
Lásku k divadlu jsem cítila od dětských let. Pro pěveckou dráhu jsem se rozhodla jako čtrnáctiletá studentka pardubické reálky.
2/ Kdo myslíte,že měl vliv na toto Vaše rozhodnutí?
Vystupovala jsem již tehdy v ochotnickém kroužku, který vedl zkušený osvětový pracovník Dr.Karel Krpata. Ten měl velký vliv na toto moje rozhodnutí. V době okupace hostovala v Pardubicích olomoucká opera, která měla vynikající úroveň. Jejími členy byli B.Blachut, E.Haken, J.Herold, A.Richterová. Operní představení s jmenovanými umělci mě doslova očarovalo. Vystudovala jsem pražskou konzervatoř a později Akademii muzických umění v Praze. Ha pražské konzervatoři se mně věnovala Marie Tomášková a operní režisér Ferdinand Pujman. Během těchto studií jsem stále spolupracovala s pěveckým spolkem Pernštýn st Ludmila za vedení ředitele Vendla. Zpívala jsem s nimi v Tvrdých palicích Lenku a v opeře V studni Lidunku. Premiéra byla v rooe 1948 v pardubickém divadle, gak následovaly reprízy také v Chrudimi. Vícekráte jsem byla Mařenkou v Prodané nevěstě v pardubickém divadle.
3/ Kde bylo Vaše první působiště?
V roce 1950 jsem působila jako sólistka^v libereckém divadle F.X. Saldy po dobu Čtyř let. Tehdy jsem se zúčastnila soutěže o cenu Emy Destinové a získala Čestné uznání I.stupně.
4/ Kde jste působila potom?
Druhým mým působištěm bylo Slezské divadlo v Opavě. Tam jsem byla šest let. Během těchto let jsem vytvořila celou řadu různých rolí, Micaelu v Carmen, Karolinu ve Dvou vdovách, Butterfly, Rosinu v Lazebníku Sevilském, Olympii v Hoffmannových povídkách a mnoho dalších.
5/ Kdy jste odešla do Ostravy?
působila 25 let. Od roku I969 uskutečňovalo divadlo zájezdy, většinou do Itálie* Nastudovala jsem italskou versi Zuzanky ve Figarově svatbě. Hostovali jsme v mnoha italských městech od severu až po Sicílii a sklízeli jsme triumfy* Prodaná nevěsta, Fidelio, Tannhfiuser … pak následovaly zájezdy do západního Berlína s Prodanou nevěstou a do španělska* V Ostravě jsem spolupracovala s význačnými dirigenty Vasatou, Košlerem, Pinkasem, Gregorem, s tímto jsem nastudovala Donn Annu v Mozartově Donu Juanu a Zerbinettu V Straussově Ariadně na Naxu.
6/ Můžete nám něco říci o hostováni ve vašem rodném městě?
13.5.1950 jsem zpívala Mařenku v Prodané v Pardubicích, tuto roli jsem zpívala po celém východočeském kraji s Hanušem Theinem. Též bylo představení 29.6.1950 na improvizovaném jevišti na nádvoří Tesly. V roce 1954 uskutečnilo pardubické divadlo zájezd na Slovensko a během šesti dnů jsme tam vystupovali sedmkrát.
7) Které rola patřily k Vašim nejmilejším?
Mojí nejmilejší rolí byla Liška Bystrouška . Zpívala jsem ji na opavské scéně a nikdy nezapomenu na představení v Hukvaldech, kdy moje Bystrouška zpívala lesům a lukám. Ze Smetanových oper to byla Karolina ve Dvou vdovách.
8/ Za 35 let Vašeho působení jste jistě nastudovala mnoho rolí?
To vám mohu přesně říci: Nastudovala jsem 130 rolí v 2.250 představě nich. Vícekrate jsem hostovala v Národním divadle v Praze v titulní roli Halky. Stále jsem spolupracovala s rozhlasem, s televizí, 8 filharmonií, taká jsem nezapomínala na koncerty písňové tvorby, V posledních 12 letech jsem se věnovala práci s mládeží při výchovných koncertech.
Ke krásnému profilu uměleckému patří táž na Vaši adresu profil lidský. Nesčetné noviny psaly při různých Vašich jubileích o Vašich vzácných osobních vlastnostech. Víme o Vás, že máte velkou lásku k přírodě. Byla jste štědrým dárcem tisícům posluchačů na dlouhá léta, kéž je Vám odměnou spokojený večer života a pevné zdraví.
Autor: Marie Chudá
